18mei, 2020

Hoe maak je een DSA campagne

Veel mensen beginnen met het opzetten van tekstadvertenties. Daarbij is het van belang dat je weet welke zoekopdrachten in potentie veel conversies of leads kunnen opleveren. Deze zoekvolumes kan je halen uit de zoekwoordplanner van Google. Echter is er ook een andere manier om dit op te lossen en direct te adverteren in Google search. Dit kan namelijk met dynamische zoekadvertenties, ook wel DSA genoemd. Hieronder zal ik uitleggen wat DSA is en hoe je een DSA campagne moet opzetten.

Hoe werkt een DSA campagne

Dat klinkt interessant. Ik hoef niet meer te kijken wat de zoekvolumes van de zoekwoorden zijn, maar Google maakt zelf een campagne. Dat is niet helemaal waar. Zodra je een DSA campagne opzet, dan gaat Google kijken welke content op je site staat. Bijvoorbeeld je hebt een pagina over herenschoenen staan, maar nergens staat bijvoorbeeld zwart of rood, dan is de kans klein dat je advertentie niet word vertoond als men zoek op ‘zwarte herenschoenen’ of ‘herenschoenen rood’.

Een DSA campagne opzetten

Ok, je weet nu hoe het werkt en nu wil je ook beginnen. Er zijn een aantal stappen en keuzes die je moet doorlopen.

Stap 1: Campagne aanmaken

Als je op het tabblad campagnes staat, dan druk je op de grote blauwe knop met een plus teken en vervolgens ‘Nieuwe campagne’. Vervolgens moet je een doel instellen. Dit hoeft niet, maar je kan eventueel kiezen voor Sales, Laads of Websiteverkeer. Vervolgens moet je bij campagnetype kiezen voor ‘Zoeken’.

Nu gaan we de instellingen van de campagne invullen. Kies een campagnenaam en om je bereik te vergroten kan je Zoeknetwerk en Display netwerk aanvinken. Dit staat al automatisch aangevinkt. Nu is het belangrijk dat je op ‘Meer instellingen weergeven’ klikt en klik dan op ‘Instelling voor dynamische zoekadvertenties’. Vervolgens word onderstaand menu uitgeklapt.

Vul als eerste je website in en vervolgens kies je één van de 3 opties. Optie 1 is het meest gebruikt en zal ik ook adviseren.

  • De Google-index van mijn website gebruiken (zorg ervoor dat de Google crawlers toegang tot je website hebben)
  • Alleen URL’s gebruiken uit mijn paginafeed
  • URL’s gebruiken uit zowel de Google-index van mijn website als uit mijn paginafeed

Stap 2: Advertentiegroep aanmaken

Je krijgt nu een een scherm te zien om zoekwoorden in te vullen, maar dat willen wij niet. Daarom selecteer je bovenaan bij type advertentiegroep voor Dynamisch en vervolgens krijg je dit scherm te zien. Nu heb je 3 opties.

  • Categorieën die worden aanbevolen voor uw website
  • Specifieke webpagina’s
  • Alle webpagina’s

Voor kleine sites kan je beginnen met alle pagina’s. Heb je al wat meer volume dat kan je advertentiegroepen instellen op basis van categorie en dan kies je de eerste of tweede optie.

Selecteer welke pagina’s of categorieën je wilt targetten. Eventueel kan je een apart bod instellen, maar dit kan ook achteraf.

Stap 3: Advertentie maken

Als laatste moeten er nog tekstadvertenties voor je DSA campagne worden gemaakt. Het enige wat je nu nog moet invullen zijn slechts 2 beschrijvingen. Titels en url’s worden namelijk dynamisch ingevuld. Zorg er wel voor dat je minimaal 3 verschillende advertenties heb gemaakt. Je kan bijvoorbeeld de beschrijvingen wisselen van positie.

Heb je de advertenties opgeslagen dan staat nu je DSA campagne live!

DSA campagne optimaliseren

Zo de DSA campagne staat live en nu? Hieronder zal ik wat opties en tips geven wat je met een DSA campagne moet doen

  • Start met een lage CPC. Veelal gebruik je al andere campagne met zoekwoorden. Start met een lage cpc, zodat je niet gaat concurreren met andere campagnes.
  • Zoekwoorden check. Dynamische zoekadvertenties worden vaak gebruikt als een soort prullenbak van zoekwoorden. Veelal komen hier zoekwoorden in voor die je nog niet gebruikt of aan had gedacht. Deze zoekwoorden kan je overhevelen naar je andere campagnes voor meer controleren
  • Meerdere DSA campagnes of advertentiegroepen. Als je een groot account hebt, dan is het een optie om meerdere campagnes of advertentiegroepen aanmaken. Zo heb je een beter overzicht wat de prestaties zijn van bijvoorbeeld de categorieën of merken.
  • Handmatig aanpassen. Dit is deels afhankelijk van wat je precies met DSA wilt doen. Bij dynamische advertentie targets staan de url’s en/of categorieën die je target. Hier kan je eventueel een cpc aanpassing doen.
  • Biedstrategie: Er is ook nog een optie om een biedstrategie toe te passen. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen voor een hele lage CPA of juist een hele hoge ROAS. Hiervoor moet je wel conversies hebben, zodat het Google algoritme meer data heeft om uiteindelijk te optimaliseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *