15sep, 2020

Google Ads Extensies een must-have voor je optimalisatie

Jouw eerste campagne voor tekstadvertenties staat live. Vervolgens heb je verschillende advertentiegroepen opgezet, diverse zoekwoorden toegevoegd en relevante advertenties aangemaakt. Tevens heb je standaard cpc ingesteld en nu denk je dat je klaar bent. Je gaat kijken wat de prestaties van je advertenties zijn en dan zie je opeens een kop met ‘Extensies’. En hier valt namelijk nog heel veel winst te behalen. Met Google Ads Extensies kan je nog meer informatie tonen in je advertentie. Wat zijn extensies en wat is de strategie?

Wat zijn Google Ads Extensies?

Met extensies is het mogelijk om nog meer informatie mee te geven in je tekstadvertenties. Je kan bijvoorbeeld gaan deeplinken, promoties tonen of direct je nummer laten zien. Dit klinkt dus heel interessant en dat is het ook! Extensies hebben ook effect op je kwaliteitsscore. Google geeft ook als advies om minimaal 3 extensies toe te voegen om de kwaliteit van je advertentie te verhogen. Met een hoge kwaliteitsscore kan je dus een lagere cpc instellen, een echte win-win situatie.

Welke Google Ads Extensies moet je kiezen

Je weet nu dat je dus extensies moet toevoegen, maar welke zijn er? Hieronder een lijst met alle beschikbare extensies voor tekstadvertenties.

Sitelinkextensies

Met sitelinkextensies kan je jouw potentiĆ«le klanten meer informatie tonen. Bijvoorbeeld dieper liggende pagina’s of de best presterende producten. Een sitelink is heel eenvoudig om op te zetten. Allereerste kiest je op welk niveau je de sitelink wil toepassen, namelijk op account, campagne of advertentiegroep. Vervolgens moet je minimaal een titel van max 25 tekens en de uiteindelijk url opgegeven. Nu heb je al een sitelink extensie gemaakt. Echter wil je de extensie meer body geven en dan heb je ook de mogelijkheid om 2 beschrijvingsregels van max 35 tekens toe te voegen. Dit raden wij altijd aan.

Tip: Via Google Ads Editor kan je heel snel sitelinks aanmaken en kopiƫren naar andere campagnes en advertentiegroepen

Highlite-extensie

Met een highlite extensie kan je een aantal usp’s tonen. De extensie wordt direct achter je tekstadvertentie geplakt. Hierdoor vallen ze misschien niet direct op, maar hierdoor verschijnt er wel een extra regel. Door deze toevoeging wordt de advertentie groter en valt hij dus meer op. De highlite extensie kan je ook op alle niveaus toepassen, maar meestal is op accountniveau al voldoende. Voor iedere highlite mag je maximaal 25 tekens gebruiken. Wij adviseren om minimaal 4 highlites aan te maken.

Extensie voor website-informatie

Met deze extensie ga je wat dieper. Als men zoekt naar gitaren, dan kan je ook laten zien welke merken je verkoopt. Of verzorg je reizen naar Griekenland, dan kan je bestemmingen toevoegen. Net als bij de highlite extensie, wordt deze extensie direct achter je beschrijvingen van de tekstadvertentie gezet. Ook deze extensies kan je op alle niveaus toepassen, echter is deze extensie vaak specifiek. Deze kan je dan ook beter op campagne of advertentiegriepniveau toevoegen.

Oproepextensie

Wil je dat jouw klanten gaan bellen? Dan kan een oproepextensie jou daarbij helpen. Met een oproepextensie vermeld je jouw nummer in de advertentie. Zodra men via een mobiel op jouw nummer klikken, dan bellen ze direct. Meestal is het toevoegen van deze extensies op accountniveau al voldoende. Wil je dat de klanten jouw alleen maar bellen, dan is het misschien beter om een alleen-bellen advertentie aan te maken.

Leadformulierextensie

Dit is een nieuwe extensie, maar wordt nog maar zeer weinig gebruikt en getoond. Met deze leadformulierextensie kan je dus leads gaan verzamelen en dus contactinformatie verzamelen. Zo kan je bijvoorbeeld vragen naar de naam, e-mailadres en telefoonnummer. Vervolgens kies je een vraag met meerdere antwoorden. Deze extensie is nog niet helemaal uitgerold en heeft voorlopig nog niet zo’n hoge prioriteit.

Locatie-extensie

Een locatie extensie is heel makkelijk op te zetten. Ten eerst moet je jouw bedrijf of winkels aanmelden op Google My Business. Vervolgens ga je Google My Business koppelen aan Google Ads. Nu zijn al jouw locaties zichtbaar in Google Ads, mits de gebruiker in de buurt van je locatie zit. Het is ook mogelijk om slechts een aantal locaties te selecteren.

Prijsextensie

Met een prijsextensie kan je bijvoorbeeld vanaf prijzen vertonen. Bijvoorbeeld wat de prijzen zijn van de verschillende services die je aanbied, of wat je uurtarief is, maar ook wat de goedkoopste product is in een categorie. Hieronder een voorbeeld van een prijsextensie op desktop. Zodra je op meer klikt, dan verschijnen de prijsextensies

App-extensie

Heb je een App? Dan wil je die natuurlijk ook promoten. En Google zou Google niet zijn als zij ook hier een oplossing voor hebben. Met een app-extensies kan je dus jouw app promoten. Alleen apps die draaien op Android en en iOS kan je promoten en voor ieder platform moet je een aparte extensie maken.

Promotie-extensie

Heb je een actie? Dan kan je deze promoten via een promotie extensie. Zo kan je een extensie maken als je een promotie hebt rondom een bepaalde feestdag, zoals Black Friday en Pasen. Vervolgens kies je of de promotie een bedrag of percentage als korting heeft. Wellicht is de actie alleen te gebruiken vanaf een bepaald bedrag of door middel van een actiecode. En als laatste kan je aangeven tot wanneer deze promotie loopt.

Geautomatiseerde extensies

Eerder genoemde extensies kan je allemaal zelf toepassen. Maar er zijn extensies die automatisch gaan bijvoorbeeld een review extensie. Zo kan je bijvoorbeeld je Trusptilot account koppelen aan je Google Ads account, zodat de reviewsterren zichtbaar zijn in je advertentie.

Welke strategie moet je toepassen

Er zijn dus heel veel extensies, maar wat is nu de beste strategie? Volgens Google is het beste om minimaal 3 extensie te hebben. Daarnaast kan je extensies toevoegen op verschillende niveaus zoals account, campagne en advertentiegroep. Hoe dieper de extensies zitten hoe relevanter. Echter oproep en locatie extensies kan je bijvoorbeeld op account niveau instellen, omdat die meestal voor alle campagnes hetzelfde zijn. Sitelinks doe je meestal op campagneniveau, maar liever op advertentiegroep niveau.

Extensies die redelijk makkelijk zijn toe te voegen zijn highlite, oproep en locatie. Verder zijn sitelinks wel een must voor je advertenties, omdat die de zichtbaarheid van je advertenties verbeteren. Heb je wat meer tijd, dan kan je jou tijd ook besteden aan website informatie en prijsextensies.

Wil jij ook meer uit tekstadvertenties halen? Neem dan nu contact met ons op.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *