30sep, 2022

Google Ads conversies instellen voor webshop

Jouw webshop staat nu eindelijk live met alle producten. De eerste conversies komen ook langzaam binnen, maar nog niet voldoende. Dan zijn er meerdere kanalen die je kan gebruiken om de conversies een boost te gebruiken. Google Ads is dan een interessant kanaal om het aantal conversies te verhogen. Je hebt een Google Ads campagne opgezet, maar het belangrijkste ontbreekt nog. Hoe meet ik de Google Ads conversies van mijn webshop? Omdat wij veel gebruikmaken van Lightspeed, leggen wij uit hoe je dit kan instellen in een Lightspeed webshop. Veel stappen kan je ook doen in een ander webshop platform. Via een aantal stappen zorg jij er voor dat de conversies ook in Google Ads staan.

Google Tag instellen

Voordat je de conversies kan meten, moet de Google Tag worden ingesteld. In Google Ads ga je naar Tools & Instellingen >Instellen > Google-tag. De code ziet er als volgt uit:

<!-- Google tag (gtag.js) -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-711085569"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'AW-123456789');
</script>

Deze tag moet je in de head plaatsen van je site. Dit kan je doen  in Lightspeed via  Instellingen > WEB INSTELLINGEN > Custom head code. Klik op add code en plak de code in het vak ‘code.

Er zijn een aantal mogelijkheden om conversies te meten. Je kan de code namelijk zelf plaatsen of je doet dit via Google Tag manager. Beide zal ik hieronder uitleggen.

Conversie tag aanmaken

Om een conversie tag aan te maken ga je in in Google Ads naar Tools & Instellingen > Meting > Conversies. Vervolgens klik je op de blauwe knap Nieuwe conversies actie en kies voor Website. Zodra je jouw website hebt ingevuld kan je kiezen tussen de tag automatisch of handmatig toevoegen. Onze voorkeur gaat altijd om de tag handmatig toe te voegen, omdat je dan wat meer mogelijkheden hebt.

Conversie code zelf in Lightspeed instellen

Zodra de conversietag is aangemaakt kan je kiezen om de tag zelf in te stellen of via Google Tag Manager. Hieronder leggen wij uit hoe je de Google Ads conversietag in Lightspeed moet intstellen. De Google Ads conversie tag ziet er als volgt uit

<script>
gtag('event', 'conversion', {
      'send_to': 'AW-12345678/ABCD_GFEDCBA,
      'value': 1.0,
      'currency': 'EUR',
      'transaction_id': ''
  });
</script>

Conversietag implementeren in Lightspeed

Zodra je de code hebt, kan je die in Lightspeed plaatsen, Hiervoor ga je naar Instellingen > WEB INSTELLINGEN > Web extra’s. De code plaats je dan in het lege vak van Web extra’s en vervolgens druk je opslaan.

Conversie code instellen met Google Tag Manager

Maak je al gebruik van Google Tag Manager, dan is het heel makkelijk om de Google Ads conversie tag toe te voegen. Een belangrijk onderdeel wat je dan moet instellen is de datalayer, maar daarover straks meer.

Conversie-ID en conversielabel

Ga naar de conversieactie voor aankoop. vervolgens ga je naar Tag instellen en kies je voor ‘Google Tag Manager gebruiken’. Hier staan 2 belangrijke gegevens namelijk de Conversie ID en conversie label.

Ga vervolgens naar jouw Google Tag Manager account. Ga vervolgens naar “Tag’ en klik op ‘Nieuw’. Kies voor ’tagconfiguratie’ en aan de rechterkant zie je onderstaand scherm. We moeten nu 2 tags instellen, namelijk ‘Conversion Linker’ en ‘Conversies bijhouden van Google Ads’.

Conversion Linker

De Conversion Linker zorgt ervoor dat alle kliks worden gemeten om die vervolgens te koppelen met een conversie. Deze Conversion linker is vrij gemakkelijk in te stellen. Zodra je een Tag aanmaakt klik je op Conversion linker. Het enige wat je nu nog moet doen is bij Triggers aangeven dat deze tag op alle pagina’s moet staan. Deze trigger is meestal al ingesteld. Zodra je dit hebt gedaan ben je klaar en sla je de tag op.

Conversies bijhouden van Google Ads

Zodra de Conversion Linker is ingesteld, gaan we nu de Google Ads conversie tag instellen. Kiezen voor de tag ‘Conversies bijhouden van Google Ads’. Vervolgens zie je onderstaand scherm. Hier vul je vervolgnes de Conversie-id en Conversielabel is van de Google Ads conversie. Druk vervolgens op opslaan en je conversies worden vanaf nu bijgehouden!

Nu worden alle conversies bijgehouden, maar niet de conversiewaarde. Hiervoor moet je de datalayer nog invullen. Iedere CMS heeft een eigen datalayer die je kan gebruiken. Hier kunnen wij ook bijhelepen.

Heb jij nog vragen over het instellen Google Ads conversies voor bijvoorbeeld een Lightspeed, Woocommerce op Shopify webshop? Neem dan nu contact met ons op, want wij kunnen jou zeker helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *