04jun, 2020

Google Ads biedstrategieën: Welke zijn er en wat kan je er mee

Hoera, het is je gelukt om jouw eerst Google Ads campagne op te zetten. Maar nu komt het belangrijkste het onderhoud van je Google Ads campagne. Je gaat even kijken wat je allemaal kan aanpassen. De CPC  kan je aanpassen, biedingen aanpassen voor apparaat en locatie en misschien moet ik meer of minder bieden op doelgroepen. Kortom, er zijn diverse mogelijkheden om je Google Ads campagnes te optimaliseren. Maar kan dit makkelijker? Jazeker! Google heeft namelijk diverse biedstrategieën die je kan toepassen. Maar het is niet altijd zo makkelijk als het lijkt!

Wat zijn biedstrategieën?

Dat klinkt dus allemaal heel mooi. Je geeft Google een opdracht en alles wordt voor je gedaan. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Natuurlijk geef je aan Google door welke resultaat je wilt behalen voor bijvoorbeeld je tekstadvertenties, maar is dit uiteindelijk wel het gewenste resultaat?

Welke biedstrategie moet je kiezen

Dat klinkt dus allemaal heel mooi. Je geeft Google een opdracht en alles wordt voor je gedaan. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je kan Google een richting insturen waarop het algoritme van Google moet optimaliseren. Hieronder de belangrijkste biedstrategieën van Google die je kan gebruiken als je focust op tekstadvertenties, shopping en display. Er zijn ook biedstrategie voor Youtube, maar die neem ik nu niet mee. Youtube wordt meestal voor branding toegepast en niet altijd voor performance.

Handmatige CPC met verbeterde CPC

Dit is de eerste biedstrategie die vaak wordt toegepast. Standaard staat er vaal al een CPC. Door het vinkje ‘Verbeterde CPC’ aan te zetten, zeg je tegen Google dat de CPC soms hoger mag zijn. Google analyseert de keyword en het gedrag van de klant en kan dan tot 30% meer bieden. Dit is vaak de eerste biedstrategie die wordt toegepast.

Doel-CPA

Bij de biedstrategie Doel-CPA geef je aan hoeveel een conversie mag kosten. Conversie kan hierbij order zijn maar ook een lead, dus ene contact aanvraag op je site. Je geeft aan wat een klant mag kosten en Google gaat dan opzoek naar het optimale bod. Dus als je aangeeft dat de CPA € 10 is, dan moet voor iedere € 10 euro die je uitgeeft staat tegenover dat je 1 conversie krijgt. Let Op, dat je de strategie niet direct te laag zet, omdat het algoritme eerst nog moet leren.

Doel-ROAS

Je kan ook aan Google doorgeven welke ROAS de campagnes moeten opleveren. Dus als ik € 10 euro besteed en de omzet moet € 50 zijn dan is de ROAS 500%. Doel-ROAS wordt vaak toegepast bij webshops, omdat die vooral focussen op omzet. Let Op, dat je de strategie niet direct te hoog zet, omdat het algoritme eerst nog moet leren.

Klikken, conversies en conversiewaarde maximaliseren

Deze biedstrategieën worden wat minder toegepast, maar kunnen soms handig zijn. Wil je markt kopen of sneller bekend worden dat kan je kiezen voor klikken maximaliseren. Google zorgt er dan voor dat je zoveel mogelijk klikken krijgt binnen het budget. Eventueel kan je een max CPC opgeven. Deze strategie wordt niet vaak toegepast, omdat de focus niet ligt op performance.

Bij conversies en conversiewaarde maximaliseren gaat Google zoveel mogelijk conversie of zo hoog mogelijk conversie waarde behalen binnen het budget. Dit lijkt een beetje op Doel-CPA en Doel-ROAS, echter geef je geen target aan Google.

Extra tip: Voor Doel-CPA en Doel-ROAS kan je een portfoliostrategie maken. Het voordeel hiervan is dat je een max CPC kan instellen, waardoor je toch nog een beetje invloed hebt. Dit kan je bijvoorbeeld gebruiken om de uitschieters te beperken en de kosten wat te dempen.

Niet overal dezelfde biedstrategieën

Dat klinkt dus allemaal mooi en je wilt dit nu overall toepassen. Helaas gaat dit dan weer niet. HEt ligt er namelijk aan welke kanaal je gaat targetten. Hieronder een tabel met de verschillende biedstrategieën die je kan toepassen per Google kanaal.

Heb je hulp nodig met het kiezen van een biedstrategie. Neem dan nu contact met ons op

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *