03jul, 2020

Discovery Ads: Wat is het en hoe zet je het in

Elk jaar brengt Google wel een aantal nieuwe functionaliteiten uit. Sinds een tijdje kan je ook een Discovery Ad campagne opzetten. Maar wat zijn discovery Ads en hoe kan je dit het beste inzetten voor jouw marketingstrategie?

Wat zijn Google Discovery Ads?

Google heeft verschillende kanalen waar je kan adverteren waaronder Display, Gmail en Youtube. Deze kanalen kan je afzonderlijk targetten, maar wat als je al deze kanalen via 1 campagne kan targetten? Dat kan dus met Discovery Ads! Naast deze 3 kanalen adverteer je met Discovery ads ook op Google Discovery. Dit is een persoonlijke nieuwsfeed van Google, waar nieuws staat die voor jou interessant is. Via 1 campagne kan je dus direct miljoenen mensen bereiken met jouw advertenties. Dit klinkt natuurlijk geweldig, maar hoe maak je nu zo’n campagne?

Discovery Ads Instellen

Een Discovery Ad campagne heb je binnen enkele minuten opgezet. Voordat je begint met een discovery campagne is ht belangrijk welke doelgroepen je gaat benaderen. Wil je zowel retargetting als targetting doen, dan is het beste om een aparte campagne voor retargetting op te zetten en één voor targetting. Hieronder een stappenplan om een Discovery Ad campagne op te zetten.

Campagne instellingen

Stap 1 is natuurlijk om eerst een campagne. er zijn een aantal instellingen waar je rekening mee moet houden.

  1. Ga naar het pagina menu campagnes en klik op de blauw plusknop.
  2. Kies voor een van de volgende marketing doelen: Verkopen, Leads, Websiteverkeer of Geen doel
  3. Selecteer Discovery
  4. Geef je campagne een naam, in welke regio of land je wilt targetten en welke taal
  5. Nu komt en van de belangrijkste instellingen namelijk biedstrategie en budget
  6. Vervolgens maak je een advertentiegroep aan en kies je wie je gaat targetten

Bij het instellen van je campagne is het belangrijk met welke CPA je begint. Meestal geeft Google al een advies welke CPA je moet instellen. Kijk eerst of deze CPA voldoet aan jouw strategie of je begint met een CPA die 10-20% onder het advies ligt. Verder zijn de prestaties afhankelijk van het budget. Dit budget kan je berekenen door het CPA budget keer 10 of 20 te doen. Dit is dan je dagbudget.

Advertentie instellingen

Nu je de campagne hebt ingesteld is het nu tijd om een advertentie te gaan maken. Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen. Zodra je een advertentie gaat aanmaken moet je kiezen tussen een gewone discovery advertentie een een carrouseladvertentie. Ga je voor het eerst gebruiken maken van een Discovery ad, kies dan eerst voor de standaard discovery advertentie. Voor beide type advertentie geldt dezelfde instellingen,

  • Uiteindelijk url
  • Kop (max 40 tekens)
  • Beschrijving (max 90 tekens)
  • Bedrijfsnaam (max 25 tekens)
  • Afbeeldingen: Max 10 afbeeldingen en één logo

Monitoring en optimalisatie

Alles is nu ingevuld en de eerste vertoningen zijn binnen. Maar eigenlijk begint het spel nu pas. Hieronder een aantal tips om je discovery ad campagne te optimaliseren.

  • In de eerste dagen kan het zijn dat de kosten omhoog vliegen.
  • Blijf de CPA monitoren. na ongeveer 7-14 dagen moet Google de target halen
  • Na ongeveer 30 dagen kan je de CPA aanpassen.
  • Blijf de CPA iedere 2 weken monitoren of aanpassen.
  • In de kolom “Prestaties” zie je de prestaties van de advertentie.
  • Pauzeer slecht presterende afbeeldingen of advertenties en maak nieuwe advertenties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *