01feb, 2022

Customer Match toepassen in Google Ads

Het wordt steeds belangrijker om actief bezig te zijn met je eigen data, namelijk de first party data. Natuurlijk heeft Google een oplossing gevonden om jouw data in Google Ads te integreren namelijk, Customer Match (Klantenlijsten).   

Wat is Customer Match

Met Customer Match geef je aan Google een lijst met al jouw klanten en wordt er een doelgroep aangemaakt. Het wordt steeds moeilijker om met third Party data aan de slag te gaan, dus Google wil heel graag jouw data hebben. Dit klinkt misschien eng, maar je kan hier ook jouw voordeel uithalen.

Customer Match uploaden

Maar welke data moet je dan naar Google sturen? Hieronder een lijst met dat die je dan naar Google moet sturen. Hierbij is e-mailadres het belangrijkste. Om de data naar Google te sturen ga je naar Tools en Instellingen -> Gedeelde Bibliotheek -> Doelgroepenbeheer -> Druk op het Plus-teken en dan op Klantenlijst. Vervolgens krijg je 3 opties op jpuw data naar Google te sturen/

  • E-mailadressen, telefoonnummers en/of postadressen uploaden
  • Gebruikers-ID’s uploaden
  • Mobiel apparaat-ID’s uploaden

De meeste gebruikte manier is om dit te doen door middel van emailadressen en algemene adressen. Je kan de dat ook in een csv bestand zetten en hiervoor heeft Google een template ontwikkelt. Vervolgens upload je het bestand. Je kan dit bestand gehasht uploaden en anders gaat Google dit bestand zelf hashen. Met het hashen van dit bestand wordt het bestand anoniem opgeslagen. Daarnaast kan je een vervaldatum opgeven. Dit is niet verplicht.

Zodra het bestand is geupload, gaat Google deze data matchen met haar eigen bestand. In de praktijk wil dit zeggen dat ongeveer 40% tot 70% van alle data wordt gematched. Een Customer Match lijst moet minimaal uit 1.000 bestaan. Dat betekent dat je minimaal een lijst van 2.000 klanten moet hebben om uiteindelijk hier mee aan de slag te gaan. Heb je dus minder dan 2.000 klanten, dan kan je Customer Match nog niet gebruiken voor jouw bedrijf.

Customer Match toepassen in jouw strategie

Zodra de lijst is geüpload en is beoordeeld kan je met deze data aan de slag. De meest voorkomende toepassing is dat je op bestaande klanten of juist op nieuwe klanten gaat targetten.

Bestaande klanten targetten

Nu heb je een lijst met alle jouw klanten, of je hebt verschillende klantgroepen, en kan je specifieke campagnes opzetten. Zo kan je bijvoorbeeld een incentive campagne opzetten voor alleen jouw bestaande klanten. In zowel search, display en YouTube kan je dan specifieke advertentie maken met een code voor alleen jouw klanten

Nieuwe klanten targetten

Wat je bij bestaande klanten kan je dus ook voor alleen nieuwe klanten doen. Dus ook voor deze groep kan je een aparte (kortings)actie doen. Of voor nieuwe klanten wil je bepaalde USP’s uitlichten op meer vertrouwen te creëren. Let wel op dat je niet alle bestaande klanten kan uitsluiten, doordat je nooit een 100% match rate krijgt. Zo kan het dus nog zijn dat bestaande klanten jouw advertentie alsnog te zien krijg.

Wil jij ook meer uit Google Ads en zoek je een Adwords specialist ? Neem dan nu contact met ons op.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *