02feb, 2023

Wat is SEA? Wij leggen het uit!

Jij wilt meer bezoeken naar je website krijgen, maar hoe doe je dat? Dit kan natuurlijk door middel van online marketing, maar al snel komt je erachter dat er heel veel mogelijk is. Een van die onderdelen die je kan toepassen is SEA. Maar wat is SEA en hoe kan je dit inzetten voor jouw bedrijf?

Wat is SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren in zoekmachines. Dit betekent dat dit niet gratis is. Je hebt namelijk ook SEO (Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie) en dat is wel ‘gratis’. Met het inzetten van SEA zorg je er dus voor dat je met advertenties zichtbaar bent in de zoekmachines. Hieronder leggen wij uit wat zoekmachines zijn en hoe en waar je kan adverteren.

Wat zijn zoekmachines?

Een zoekmachine is bijvoorbeeld een website dat is bedoeld om inhoud op het internet te vinden, begrijpen, organiseren en presenteren. De bekendste zoekmachine is Google. Daarnaast zijn er ook nog andere zoekmachines zoals Bing, DuckDuckGo en Ecosia.

Adverteren in zoekmachines

In vrijwel iedere zoekmachine is het mogelijk om advertenties te plaatsen. Per zoekmachine kan dit verschillen. Wij focussen nu op de 2 grootste zoekmachines waar je kan adverteren, namelijk Google en Bing.

Google Ads

Wil jij adverteren in Google, dan doe je dat via Google Ads. Zodra je een Google Ads account aangemaakt kan je starten met jouw eerste campagne. Maar al snel kom je erachter dat er verschillende mogelijkheden zijn. Hieronder leggen wij uit wat de verschillende opties uit

Google Search

Veel bedrijven starten met Google Search Ads, oftewel tekstadvertenties in Google. Wil je starten met Google Search Ads, dan moet je weten op welke zoekwoorden jij wilt adverteren. Deze tekstadvertenties worden namelijk zichtbaar als met in Google een zoekopdracht gaat uitvoeren. Een tekstadvertenties bestaat uit meerdere onderdelen, namelijk de kop, beschrijving en de url. Als je dit allemaal goed instelt, dan zorgt dit voor een hoge quality score. Een hoge quality score kan ervoor zorgen dat je minder voor een klik moet betalen. Hieronder een voorbeeld van een tekstadertentie in Google.

Google Shopping

Heb jij een webshop en verkoop jij de producten online? Dan moet je Google Shopping inzetten. Met Google Shopping adverteer je namelijk op jouw producten. Zodra iemand naar een specifiek product of producttype zoekt, dan worden deze advertenties getoond. Het adverteren met Google Shopping is net wat anders dan met tekstadvertenties. Bij tekstadertenties adverteer je op basis van zoekwoorden, maar bij Shopping werkt dit niet zo. Hier is het van belang dat de belangrijkste zoekwoorden in de titel en beschrijving van de producten zitten. Om te starten met Google Shopping, moet je eerst een Google Merchant Center instellen. Hier worden de producten goedgekeurd, zodat je daarna op deze producten te adverteren. Hieronder een voorbeeld van een Google Shopping advertentie.

Google Display Ads

Verder is het ook mogelijk om met display advertenties te adverteren. Deze advertenties komen niet in de zoekmachine van Google, maar worden getoond op andere websites. Deze sites moeten zich aansluiten op het Google Display Network (GDN). De meeste sites zijn hier op aangesloten. Vaak wordt er met display advertenties gebruikt gemaakt van retargeting. Dat wil zeggen dat zodra je de site verlaat een banner of producten van de site op een andere site ziet staan. Op deze manier probeer je de bezoekers weer terug te halen naar jouw site om uiteindelijk tot aankoop over te gaan.

Youtube Ads

Met Google Ads kan je ook adverteren op Youtube. Adverteren via Youtube wordt meestal door wat grotere bedrijven gedaan, omdat dit vaak wordt ingezet als branding. In Youtube zijn er ook verschillende mogelijkheden van adverteren. Zo kan je voor of tijdens een video een videoadvertentie tonen. Of je kan naast de de video een advertentie tonen.

Performance Max

Wil jij alle bovenstaande mogelijkheden in een keer toepassen, dan moet je gebruik maken van Performance Max. Met Performance Max kan je namelijk in 1 campagne op alle Google kanalen adverteren. Dit klinkt natuurlijk interessant, maar dat wil niet zeggen dat dit voor ieder bedrijf geschikt is.

Microsoft Ads

Wil jij adverteren in Bing, dan doe je dat via Microsoft Ads. Net als bij Google zijn er verschillende mogelijkheden. Hieronder benoemen wij een paar mogelijkheden.

Bing Search

Ook via Bing kan je adverteren met tekstadvertenties. Net als bij Google ga je adverteren op zoekwoorden. Dus als met zoekt op stofzuigers, dan kan je daar een bijpassende advertentie maken. Ook hier is het belang om een goede kop, beschrijving en url te maken.

Bing Shopping

Net als bij Google kan je een Bing adverteren op producten. Dit is natuurlijk ideaal voor webshops. Het instellen van een Bing shopping campagne is vrijwel gelijk aan die van google Shopping. Om te starten met Bing Shopping, moet je eerst een Merchant Center instellen. Hier worden de producten goedgekeurd en vervolgens kan jij op deze producten adverteren.

Microsoft Display Ads

Met Microsoft Ads kan je ook display ads gaan inzetten, Je gaat dan gebruik maken van het Microsoft Audience Network. Hier kunnen sites zich aanmelden, zodat jouw advertenties op die sites zichtbaar zijn. Bekende sites die sowieso zijn aangesloten zijn Outlook, MSN en Fox Nieuws.

In SEA is er heel veel mogelijk. Weet je niet waar en hoe je moet starten? Besteed SEA uit aan ons en wij zorgen voor resultaat!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *