14dec, 2022

Performance Max itemgroepen optimaliseren zo doe je dat

Met de komst van de Performance Max campagnes kan je nu heel makkelijk in alle Google kanalen adverteren. De manier van adverteren gaat net wat anders omdat je geen advertentiegroepen hebt maar itemgroepen. Maar met de komst van de itemgroepen loop je ook heel vele inzichten en data kwijt. Maar gelukkig is er nu ook een oplossing om inzichten te krijgen in de individuele itemgroepen. Dit kan je nu doen door middel van een Google Ads Script. Dat is natuurlijk superhandig en hieronder leggen wij uit hoe je dit moet toepassen.

Google Ads Scripts

In Google Ads is er ook een functie om met een code bepaalde handelingen automatisch uit te laten voeren. Dit kan met Google Ads scripts, maar wat is dit? Google Ads scripts maak je door middel van Javascrip. Gelukkig hoef je niet alles zelf meer uit te vinden, want er zijn al heel veel scripts door anderen gemaakt. Met het inzetten van Google Ads scripts kan je data uit Google Ads halen die anders niet mogelijk zijn in het Google Ads interface en dat kan soms heel handig zijn.

Instellen Google Ads Script

Er is nu ook een script om de prestatie van jouw itemgroepen in jouw PMax campagnes in te zien. Dit script is al door iemand gemaakt en het volledige script kan je downloaden op Adsscripts.com. Het enige wat jij nog moet doen is de Google Spreadsheet kopiƫren en eventueel het aantal dagen aan te passen. Heb je dat gedaan dat moet je dit vervolgens nog autoriseren en dan kan je het script live zetten.

Gegevens Itemgroepen

Hieronder zie je een resultaat met de prestaties per itemgroep. In onderstaand voorbeeld staat maar 1 Performance Max campagne. Heb je meerdere PMax campagnes lopen, dan worden ook hier de resultaten van getoond. De laatste kolom ROAS heb ik zelf toegevoegd in de spreedsheet om de resultaten te beoordelen voor deze klant. Eventueel kan je hier ook nog de CPA bereken. Dit geeft al een goed overzicht wat de prestaties per itemgroep is.

En nu?

Ok, nu weet je dus welke itemgroepen het meeste kosten of het beste renderen. Maar wat ga je nu met deze data doen? Je kan dit op verschillende manieren gaan toepassen. Mochten er voldoende conversies in de afgelopen 30 dagen zijn, minimaal 100, dan kan je weer een aparte Performance Max campagne opzetten. Momenteel kan je nog niet de ROAS of CPA per itemgroep invullen, maar alleen op campagnegroep niveau. Op die manier ga je deze campagne weer verder optimaliseren op ROAS of CPA. Eventueel kan je de slecht presterende itemgroepen uitzetten of je kan die ook in een aparte campagne zetten. Kortom, met deze inzichten kan je nu nog meer kanten op met het optimaliseren van de itemgroepen in Performace max.

Wil jij ook meer uit Performance Max of Google Ads uitbesteden halen? Neem dan contact met ons!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *