12jan, 2023

Microsoft Ads import vanuit Google Ads: 5 tips waar je op moet letten

Microsoft Ads is bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje, maar toch moet je dit niet onderschatten. Zodra je gaat starten met Microsoft Ads, dan start je meestal met het importeren van Google Ads campagnes. Dit is natuurlijk een makkelijk start en zo heb je direct al een aantal campagnes live staan. Maar bij het importeren van jouw Google Ads campagnes zitten wel een aantal haken en ogen aan. Hieronder geven wij 5 tips waar je aan moeten denken zodra je deze campagnes importeert in jouw Microsoft Ads account.

Onderstaande tips vindt je allemaal bij advanced import. Deze optie vind je in de laatste stap bij ‘Start your import’. De optie staat onderaan de pagina vermeld.

1. Selecteer campagnes

De eerste optie die je krijgt in de Microsoft Ads import, is om te selecteren welke campagnes wilt importeren. Het ‘makkelijkste’ is natuurlijk om alle campagnes te importeren, maar dit heeft niet altijd de voorkeur. Kijk eerst kritisch naar de resultanten in Google Ads en start met 1 of 2 campagnes die goed renderen. Een ander bijkomend voordeel is dat je niet direct heel veel campagnes moet optimaliseren. Start dus met een enkele campagne, want later kan je de overige Google Ads campagnes alsnog importeren.

2. Wat wil je importeren

Wat wil je importeren vanuit Google Ads? Dat is een hele belangrijke vraag die je hier moet beantwoorden. Er is namelijk een hele waslijst met data wat je kan importeren. Als je start met de Microsoft Ads import, kijk dus goed wat je allemaal wilt importeren. In het begin wil je misschien alles importen, zodat je een goede start hebt. Diverse items kan je later als nog aanpassen of nieuwe maken.

3. Status update

Zodra je de de geavanceerde instelling hebt geopend, ga je naar ‘Updates to existing items’ en klik je op ‘Show advanced options’. Nu krijg je een hele lijst te zien met status  updates die je vanuit vanuit Google Ads kan importeren. Overal waar een vinkje staat wordt geüpdatet.

Dus stel je zet een keyword of campagne uit in Microsoft Ads, dan wordt die weer overschreden bij de volgende import. Denk dus goed na welke items je wel en welke jij niet automatisch wilt updaten.

4. Biedingen en budgetten

Hier vind j een hele lijst met biedingen en budgetten die automatisch worden geupdate vanuit Google Ads. Kijk hier kritische naar. Zorgt Microsoft Ads voor een grote toename aan conversies, dan wil je misschien zelf aan de knoppen zitten. Is het maar ene klein deel, dan wil je misschien dat dit ‘automatisch’ vanuit Google Ads word gedaan. Kijk dus goed naar de resultaten in Microsoft Ads.

5. Overige opties

Als laatste heb je nog een onderdeel ‘Other options’. In dit gedeelte staan een aantal updates voor als je veel campagnes beheert en er ook veel conversies maakt. Een aantal interessante opties zijn:

  • Pause newly imported campaigns: wellicht wil je eerst zien hoe de campagne er uit zit in Microsoft Ads, voordat je die live wilt zetten. Wellicht wil je eerst een aantal aanpassingen doen.
  • Use ad viewer’s time zone for ad scheduling: Mocht je adverteren in een andere tijdzone, dan wil je misschien ook een bid modifier toepassen. Dan hoef je zelf niet meer na te denken wat het tijdsverschil is, maar dan is dit gelijk goed ingesteld.
  • Allow Microsoft Advertising to add a suffix to my campaign name to avoid name repetition issues: De campagnes krijgen dezelfde naam als de Google Ads campagnes. Om onderscheid te maken kan je automatisch een suffice plaatsen achter jouw Micrsoft Ads campagnes.

 

 

Bonus: Update frequentie

In de laatste stap kan je nog kiezen hoe vaak je de dat uit Google Ads wilt importeren. Hier heb je een aantal opties:

  • Auto: stelt Microsoft Advertising in staat een importschema in te stellen om uw campagnes optimaal te optimaliseren.
  • Nu: het importeren gebeurt zodra u op Importeren starten klikt en wordt slechts één keer uitgevoerd.
  • Een keer: het importeren gebeurt op het moment dat u opgeeft en wordt slechts één keer uitgevoerd.
  • Dagelijks: het importeren gebeurt één keer per dag op het tijdstip dat u opgeeft.
  • Wekelijks: de import gebeurt één keer per week op het door u opgegeven tijdstip.
  • Maandelijks: de import vindt één keer per maand plaats op het door u opgegeven tijdstip.

Veelal is dagelijks of misschien wekelijks voldoende. Hangt er ook vanaf hoe groot het account is.

Wil jij vrijblijvend advies hoe wij jou kunnen helpen met optimaliseren van Microsoft Ads. Neem dan nu contact met ons op!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *