30okt, 2020

Google Smart Shopping de voor- en nadelen

Voor de meeste e-commerce partijen is Google Shopping het kanaal om de omzet verhogen. Echter het optimaliseren van deze campagnes kan weleens een tijdrovend klusje zijn. Je bent niet van plan om iedere dag alle biedingen na te lopen. Om niet iedere dag je biedingen nat lopen en te optimaliseren is er nu Google Smart Shopping. Met Google Smart Shopping kan je heel effectief je campagnes optimaliseren. Maar wat is Google Smart shopping precies en wat zijn de voor- en nadelen van deze campagneopzet?

Wat is Google Smart Shopping

Google Smart Shopping is een instelling waarbij Google de biedingen voor je doet en dit gebeurd op basis van ROAS. Je geeft dus aan Google door wat de ROAS moet zijn en Google gaat vervolgens aan de slag. Dit klinkt misschien angstaanjagend, maar dat hoeft het niet te zijn. Hier onder leg ik uit wat nu de voordelen zijn van Smart Shopping, maar ook wat de nadelen zijn.

De voordelen van Smart Shopping

Tijdbesparend

Veelal het doel van Smart Shopping is dat het tijdbesparend werkt. Je geeft aan Google door welke ROAS behaald moet worden en Google gaat dan de slag. In ongeveer 90% van de gevallen zal Google dit halen of in iedere geval in de buurt.

Machine Learning van Google

Geen enkel bedrijf heeft zoveel data en kennis fan Google. In de afgelopen jaren is het algoritme van Google zo verbeterd, dat het ook heel moeilijk is om dit te verslaan. In de begin maanden van Smart Shopping waren er nog wel gekke uitkomsten, maar dit is allang opgelost. Met Smart Shopping maak je dus gebruik van de kennis die Google heeft opgebouwd in de afgelopen jaren.

Display Netwerk

Veel bedrijven maken ook gebruik van Display. Hiervoor moet je aparte Display campagnes opzetten om de potentiƫle klanten te bereiken. Door Smart Shopping in te zetten, ga je ook adverteren op het Google Display netwerk. Zo hoef je dus geen aparte display campagnes te maken.

Het is zo opgezet

Een Smart Shopping campagne opzetten is bijna net zo makkelijk als tandenpoetsen. Net als tandenpoetsen kan je in 2 minuten klaar zijn met het opzetten van een campagne.

De nadelen van Smart Shopping

Alles uit handen geven

Zodra je een Smart Shopping campagne hebt opgezet, dan geef je alles uit houden. Het enige wat jij als klant nog kan doen is om de ROAS, budget en advertenties aan te passen. Voor de rest doet Google alle biedingen. Je kan dus niet meer een aantal producten pushen met een hoge cpc of op en af bieden rond bepaalde tijden/dagen.

Geen inzicht in zoektermen

Het grootste nadeel wat je ondervind is dat je geen inzicht meer in de zoektermen hebt. Je kan dus niet meer analyseren welke zoektermen nu de meeste conversies opleveren of zoektermen uitsluiten die alleen maar geld kosten.

Veel kosten in het begin

Zodra je Google Smart Shopping gaat opzetten, kan het voorkomen dat in de eerste 7 tot maximaal 14 dagen de kosten hoog zijn. In vele gevallen zal de gewenste ROAS ook niet wordne gehaald. Deze periode gebruikt Google als leerperiode om vervolgens wel de target te halen.

Wil jij ook meer uit Google Shopping halen? Neem dan nu contact met ons op.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *