Google Shopping Promotions instellen
Ieder webshop heeft wel eens acties die je wilt communiceren naar jouw klanten. Je hebt bijvoorbeeld een kortingscode of sommige producten zijn tijdelijk in prijs verlaagd. Om dit in Google Shopping kenbaar te maken was vrij lastig, maar nu is er Google Shopping Promotions. Met Google Shopping Promotions kan je nu eindelijk jouw acties communiceren via Google Shopping! Er zijn verschillende kortingsacties die je kan communiceren en in deze blog leggen wij uit hoe je dit allemaal moet instellen.
Wat zijn Google Shopping Promoties
Google Shopping Promoties is een tool in Merchant center waarmee jij acties kan communiceren in Google Shopping. In de shopping resultaten wordt dan bij de desbetreffende producten de actie getoond. Dit zorgt natuurlijk voor nog meer zichtbaarheid en betere CTR. En dit alles leid tot meer verkopen! Kortom Google Shopping Promotions is perfect om jouw aanbiedingen en acties te promototen aan een zeer grote doelgroep.
Welke Google Shopping Promotions zijn er
Momenteel kan je uit 4 verschillende promoties kiezen, namelijk
- Kortingsbedrag
- Kortingspercentage
- Gratis cadeau
- Gratis verzending
Deze 4 promoties hebben ieder ook weer zijn eigen instellingen. Hieronder leggen wij per promotie uit wat de mogelijkheden zijn.
Kortingsbedrag
Geef je dus korting met een absoluut bedrag, dan moet je de optie kiezen. Maar er zijn verschillende manieren om een kortingsbedrag weg te geven. In Google Shopping Promotions heb je keuze uit 3 verschillende mogelijkheden
Kortingspercentage
Gratis cadeau
Gratis verzending
Instellen van Google Shopping Promoties
Voordat je kan beginnen met Google Shopping Promotions, moetje dit eerst aanzetten. Om dit aan te zetten ga je in Merchant center naar Groei -> Programma’s beheren -> Promoties aanzetten. Zodra je dit hebt gedaan, ga je naar Marketing -> Promoties. Hier kan jij nu jouw promoties opmaken.
Als je een nieuwe promotie wilt aanmaken klik je op de blauw plusknop. Je selecteert het land en de taal voor de promotie en vervolgens zie je onderstaande scherm. Onderaan kies je welke van de 4 promotietype jij gaat gebruiken.
In onderstaand voorbeeld is er gekozen voor een kortingsbedrag. Allereerst vul je hier de titel van de promotie in. Deze titel kan zichtbaar zijn in Google, dus let goed op wat je invult. Vervolgens voer je een promotie id in. Dit is vooral voor jou handig om de verschillende acties te onderscheiden. Hier kan je bijvoorbeeld de kortingscode invullen.
Vervolgens moet je aangeven bij welke producten deze actie geld. Hier heb je 3 mogelijkheden
- Een filter maken om deze promotie toe te passen op specifieke producten. Bijvoorbeeld Product type of Merknaam
- Deze promotie alleen toepassen op producten in mijn productfeed met deze aanbieding-ID. Op de Google support site vind je alle feedspecificaties voor promoties.
- Mijn promotie toepassen op alle producten
Vervolgens kan je de kortingscode invullen. En als laatste moet je nog aangeven welke data deze actie geldig. Als je alles hebt ingevuld, dat is de promotie aangemaakt. Deze staat nog niet direct live, maar wordt nog door Google gecontroleerd.
Hieronder nog een uitleg van Google over de Promoties. Mocht je ook gebruik willen maken van Google Shopping Promotions, maar lukt het niet. Neem dan contact met ons!