11dec, 2020

Google Ads zoekwoorden wat is er mogelijk

Zodra je gaat starten met Google Ads, wil je ook weten waar je klanten op zoeken. Door middel van de zoekwoordenplanner (keywordplanner) van Google kan je heel eenvoudig achterhalen welke zoekwoorden interessant zijn. Je kan starten met je eigen site (of een concurrent) en vervolgens krijg je een hele lijst met zoekwoorden met daarachter de zoekvolumes. Nu weet je waar veel en weinig op gezocht wordt, maar hoe kan je ervoor zorgen dat je op deze zoekwoorden wordt gevonden of juist niet. Hieronder leg ik uit welke type zoekwoorden er zijn.

Welke type zoekwoorden zijn er

Je hebt nu een hele waslijst aan zoekwoorden, maar hoe zorg je er dus voor dat je wordt gevonden. Allereerst is het belangrijk om te weten dat er in Google Ads Search 4 verschillende type zoekwoorden zijn, namelijk

  • Exact
  • Phrase
  • Broad Match Modified (BMM)
  • Broad

Deze 4 type hebben ieder een eigen functionaliteit en doel. Dit zal ik hieronder uitleggen.

Exact

De meest gebruikt zoekwoordtype is exact. Exacte zoekwoorden kan je toevoegen door gebruik te maken van brackets, bijvoorbeeld [rode schoenen]. Met die zoekwoordtype focus je op zoektermen die je klanten exact zoeken in Google. Zo kan je dus specifiek gaan targetten.

Helaas ziet hier ook een addertje onder het gras, Tegenwoordig is exact niet meer exact. Adverteert je bijvoorbeeld op [rode schoenen] werd je voorheen dus alleen maar getoond, als men ook daadwerkelijk exact hierop zocht. Nu wordt dit zoekwoord ook getriggerd op aanverwante zoekwoorden als, rode schoen, rood schoenen en misschien op schoenen rood. In het zoekwoordenrapport kan je dit achterhalen en eventueel uitsluiten.

Phrase

Met phrase match adverteer je op een gedeelte van een zoekopdracht. Phrase zoekwoorden voeg je toe door middel van een aanhalingstekens “rode schoenen”. Met dit zoekwoordtype focus je dus op een gedeelte van het zoekwoord, maar wanneer wordt dit zoekwoord getriggerd?

Wat dus tussen de aanhalingstekens staan moet dus in de zoekopdracht voorkomen. Dus wanneer met zoek op ‘rode schoenen kopen’ of ‘ik zoek naar rode schoenen met gele stippen’ dan wordt je ad getoond. De zoekwoorden moet dus ook in deze volgorden staan. Je ads worden niet getriggerd als men zoekt naar ‘rode pumps of schoenen’ of ‘rode jurk die past bij zwarte schoenen’

Broad Match Modified (BMM)

Een veel gebruikte zoolwoordtype is Broad Match Modified (BMM). BMM zoekwoorden voeg je toe door middel van een + teken +rode +schoenen. Met dit zoekwoordtype focus je op een groot bereik,  maar wanneer wordt dit zoekwoord getriggerd?

De zoekwoorden worden getrggerd zodra deze zoekwoorden voorkomen in de zoekterm. Bij phrase mnatch werden sommige ads niet getriggerd , omdat die niet in de juiste volgorde staan , maar wel in de zoekopdracht. Dus bij zoekopdrachten als ‘rode pumps of schoenen’ of ‘rode jurk die past bij zwarte schoenen’ wordt de ad nu wel getrigge3rd. Let op! Ook hier hoeven de zoekwoorden niet exact in voor te komen. Dus bij zoekopdrachten als ‘schoenen die rood zijn’ of rode jurk die past bij een zwarte schoen’ worden ook de advertenties geactiveerd ondanks dat in de zoekopdracht niet exact rode of schoenen staan.

Broad

Met broad match zoekwoorden ga je voor een groot bereik. Brede zoekwoorden voeg je toe door helemaal geen tekens toe te voegen, dus rode schoenen. Met dit zoekwoordtype focus je op een groot bereik,  maar wanneer wordt dit zoekwoord getriggerd?

Zodra je broad gaat toepassen in je campagne, dan heb je direct een enorm bereik. Gebruik je dus ‘rode schoenen’ als broad keyword dat wordt je op alle aanverwante zoektermen getoond. Dus het kan ook zijn je ads worden getoond als ment zoek naar rode sneakers, bordeaux schoenen, rode pumps, oranje schoenen. Je krijgt dus een enorm groot bereik en daarom is het goed op het zoekwoordenrapport.

Toepassingen

Er zijn verschillende strategieën om deze zoekwoordtypes toe te passen. Hieronder een aantal strategieën die kan toepassen. Per klant en doelstelling kan dit anders zijn

  • SKAG: Single Keyword Ad Groups: per advertentiegroep 1 zoekwoord
  • Relevante Exact en BMM keywords in één adgroup
  • Broad only

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *